استعلام سند مالکیت ✔️

استعلام اصالت سند مالکیت

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای جلوگیری از کلاهبرداری در قراردادهای خرید و فروش املاک، امکان استعلام اصالت سند مالکیت را برای افراد فراهم کرده است.

متقاضیان می توانند از طریق سامانه ثبت من اطلاعات سند مانند استان، واحدثبتی، شماره دفتر املاک، کدملی و شماره صفحه را وارد کرده و تصدیق اصالت سند مالکیت خود را بررسی کنند.

توصیه می شود که قبل از هر معامله و امضای قرارداد، اصالت سند مالکیت ملک را استعلام بگیرید تا بدانید که سند مالکیت اصلی است یا تقلبی، مشخص شود که مالک چه کسی می باشد، میزان سهم مالک چقدر است، آیا ملک در رهن است یا خیر و …

اطلاعاتی که از طریق استعلام اصالت سند مالکیت خود کسب می کنید عبارت اند از :

  • نام و نام خانوادگی مالک
  • شناسه / شماره ملی مالک
  • نوع ملک (خانه مغازه یا …)
  • مساحت ملک
  • وضعیت خاص ملک (طلق بودن یا نبودن)
  • نوع کاربری ملک
  • بازداشتی بودن یا نبودن ملک
  • رهن دارد یا ندارد
  • شماره چاپی سند

 

استعلام سند تک برگ

سند تک برگ نوع جدیدی از انواع اسناد رسمی مالکیت است که توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی صادر می شود و جایگزین سند منگوله دار یا دفترچه ای شده است.
مراحل دریافت سند تک برگ به صورت الکترونیکی بوده و استعلام و پیگیری آن نیز از طریق سایت ثبت من امکان پذیر است.

تا قبل از سال ۱۳۹۰ سند مالکیت ملک به صورت دفترچه ای یا منگوله دار و دارای یک مهر پلمپ سربی بود. از سال ۱۳۹۰ به بعد سند مالکیت ملک در یک برگ صادر می شود که دارای هولوگرام است.
در سمت راست بالای صفحه یک کد ۱۸ رقمی وجود دارد که همان شناسه یکتای سند مالکیت است که برای استعلام آخرین وضعیت ملک مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین در پایین صفحه یک شناسه جام قرار دارد که کد استاندارد بین المللی می باشد و طول و عرض جغرافیایی ملک را نشان می دهد.

بر خلاف اسناد دفترچه ای یا منگوله دار، نوع ملک (طلقی، وقفی و ….) و نوع کاربری آن ، وضعیت خاص، نوع مالکیت، نشانی و کدپستی ملک در سند تک برگ قید می شود و در پایین صفحه سند، نقشه ای از موقعیت ملک در مقیاس یک دو هزارم وجود دارد.

استعلام سند تک برگ با کدملی از طریق سایت ثبت من امکان پذیر می باشد.
متقاضیان می توانند وارد سایت ثبت من شوند و گزینه اسناد رسمی را انتخاب کنند. سپس در مرحله بعد پیگیری استعلام الکترونیک ملک کرده و با وارد کردن شناسه یکتای سند، از سند خود استعلام بگیرند.

 

روش های استعلام اصالت اسناد مالکیت

  1. سامانه ثبت من

برای این منظور وارد سایت ثبت من شده و گزینه استعلامات ثبتی را انتخاب کنید. سپس گزینه تصدیق اصالت سند مالکیت را انتخاب کنید. در این مرحله اطلاعات خواسته شده از سند را وارد کرده و گزینه بررسی را انتخاب کنید.

  1. مراجعه حضوری به دفتر اسناد رسمی

با مراجعه حضوری به دفترخانه ثبت اسناد نیز می توانید استعلام اصالت سند مالکیت ملک موردنظر خود را دریافت کنید. لازم به ذکر است که این روش با دردسر و صرف وقت و انرژی بیشتری همراه است. بنابراین توصیه می شود که به صورت اینترنتی اینکار را انجام دهید.

  1. استعلام از طریق مجموعه فراملک

همچنین می توانید استعلام اسناد مالکیت خود را به مجموعه فراملک بسپارید.

شما می توانید جهت اطمینان از اصالت اسناد مالکیت خود در خصوص معاملاتی که در پیش رو دارید، از طریق لینک زیر درخواست استعلام نمایید و پاسخ آن را در کمتر از یک ساعت دریافت کنید.

 

 

استعلام سند مالکیت از طریق پلاک ثبتی

یکی از مهم ترین اقدامات لازم هنگام معامله ملک، تطبیق وضعیت ملک با مشخصات مالک و تطبیق سند ثبتی ملک با پلاک ثبتی می باشد. برای این منظور می توانید از طریق سایت شهرداری شهرتان اقدام نمایید.

در زیر پلاک شهرداری خانه، کد ۸ رقمی وجود دارد که کد نوسازی شهرداری می باشد. این کد همان کد پلاک ثبتی ملک است که با وارد کردن این کد ۸ رقمی در سامانه پرداخت عوارض، به اطلاعاتی درباره ساختمان دست خواهید یافت. مانند: نام مالک، آدرس، شماره ساختمان، بلوک، محله، منطقه، مساحت زمین و مساحت بنا، پلاک ثبتی و…

 

استعلام اصالت سند مالکیت منگوله دار

سند منگوله دار یا دفترچه ای سند قدیمی املاک است که در چند صفحه به صورت دفترچه می باشد و با تکه ای سرب پلمپ شده و با نخ به سند آویزان است.
اگرچه این نوع سند به خاطر پلمپ بودن، ارزش و اعتبار بالایی دارد اما به دلیل درج نشدن آدرس و موقعیت جغرافیایی ملک کمتر از سند تک برگ قابل اعتماد است. همچنین چون سندهای منگوله دار دست نویس هستند، امکان ناخوانا بودن دستخط یا پاک شدن یا کمرنگ شدن متن سند به مرور زمان وجود دارد.

شما می توانید با مراجعه به دفترخانه و اداره ثبت محل وقوع ملک و ارائه اسناد و مدارک مالکیت ملک، سند دفترچه ای را به سند تک برگ تبدیل کنید.

برای استعلام سند منگوله دار یا دفترچه ای نمی توان به صورت اینترنتی اقدام کرد و تنها با مراجعه حضوری به دفاتر اسناد رسمی می توانید استعلام اصالت سند خود را دریافت کنید که انجام مراحل درخواست و تصدیق سند مالکیت حدود  ۲۴ ساعت زمان خواهد برد.

 

استعلام وکالتنامه و اوراق دفاتر اسناد رسمی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!